U apostolskom dokumentu pod nazivom Amoris Laetitia (Radost ljubavi) Franjo naglašava da homoseksualce treba poštivati, ali ponavlja stajalište Crkve da “apsolutno nema temelja” za izjednačavanje heteroseksualnih i istospolnih brakova.
Dugo očekivani dokument sadrži 260 stranica, a papa Franjo u njemu citira Martina Luthera Kinga, argentinskog pisca Jorgea Luisa Borgesa pa čak i danski kultni film Babettina gozba kako bi argumentirao potrebu da Crkva bude puna ljubavi i milosti.
Uoči objave dokumenta, najviše se čekalo što će Franjo reći o reintegraciji u crkvenu zajednicu onih katolika koji su se razveli i stupili u nove građanske brakove. Po postojećem crkvenom nauku oni ne mogu primiti pričest jer im je prvi brak u očima Crkve i dalje valjan. “Nitko ne može biti osuđen zauvijek, jer to nije logika Evanđelja. Ne govorim samo o razvedenima i ponovo vjenčanima, nego o svima, u kojoj se god situaciji našli”, poručio je papa.
Progresivna struja predvođena njemačkim biskupima predlagala je rješenje po kojem bi svećenici ili biskupi nakon razgovora s ponovo vjenčanim vjernicima od slučaja do slučaja diskrecijski odlučivali o njihovom cjelovitom uključenju u crkvenu zajednicu i primanju pričesti.
Papa Franjo je, izgleda, prihvatio takvo stajalište. “Ni Biskupska sinoda, niti ovaj dokument ne mogu proglasiti novi set općih pravila, koji bi bio primjenjiv na sve slučajeve”, rekao je papa, ali je pozvao na “odgovorno, osobno i pastoralno rasuđivanje pojedinačnih slučajeva”.
Otac James Bretzke, profesor moralne teologije na Bostonskom koledžu, kaže da papa Franjo nije posve upalio zeleno svjetlo pričešćivanju ponovno vjenčanih katolika, ali “točkice koje je iscrtao su jako blizu jedna drugoj i lako ih je povezati”. “Ako možda i nije otvorio vrata, ostavio je ključ ispod otirača”, smatra Bretzke.
Papa Franjo je naveo kako razumije one konzervativce koji “preferiraju stroži pastoral, u kojem nema mjesta zabuni”, ali dodaje da Crkva mora obratiti više pozornosti na dobro koje se može pronaći usred ljudske slabosti. “Crkva se s ljubavlju treba okrenuti onima koji ‘nesavršeno’ sudjeluju u njezinu životu”, rekao je papa. Amoris Laetitia nastala je nakon dviju sinoda o obitelji održanih u listopadu 2014. te listopadu 2015. godine. U dokumentu je istaknuo da homoseksualce treba poštovati, ali “nema apsolutno nikakva temelja da se istospolni brakovi na bilo koji način smatraju sličnim Božjem planu o braku i obitelji”.
Potvrdio je tradicionalno crkveno protivljenje razvodu i umjetnoj oplodnji, te naveo siromaštvo, migracije, lošu socijalnu skrb, zloporabu droga i nasilje nad ženama kao prijetnje stabilnom obiteljskom životu.
Pišući o pobačaju, Franjo je bio nedvosmislen. “Nevino dijete koje raste u majčinoj maternici ima neotuđivo pravo na život. Odluka da se taj život prekine ne može se opravdati navodnim pravom na vlasito tijelo”.
Bio je i iznenađujuće otvoren po pitanju seksa. “Ne možemo ni na koji način erotsku dimenziju ljubavi smatrati nužnim zlom ili teretom koji treba tolerirati na dobrobit obitelji. Treba je gledati kao na Božji dar koji obogaćuje život supružnika”, napisao je.
Osudio je bilo kakav oblik “seksualne podređenosti” i rekao da odobrava seksualni odgoj dokle god sadrži “zdravu čestitost”, ne širi propagandu o kontraceptivima i ne potiče adolescente da se “igraju sa svojim tijelima i žudnjama”.
Otac Bernd Hagenkord, direktor njemačke sekcije Vatikanskog radija, smatra da će ovaj dokument, ipak, otvoriti mnoga vrata iako je vjerojatno podložna mnogim interpretacijama.
Dokument Amoris Laetitia poslan je na adrese svih 4.700 biskupa u svijetu. (Izvor: Hina)